כאבי גב תחתון

יעילות העיסוי להקלה על כאבי גב תחתון

הטיפול באמצעות עיסוי רפואי נמצא יעיל מאוד כנגד כאבי גב תחתון. הטיפול שאני מבצע, משלב שיטת טריגר פוינט trigger point therapy (טיפול באמצעות לחיצה על נקודות תפוסות) ועיסוי רקמות עמוק deep tissue. העיסוי מגמיש את שרירי הגב ושרירי האגן, משפר זרימת דם  בנקודות מיובשות מדם , מאריך את השריר, משחרר מפרקים, מסייע בצמצום זמן הדלקת. נמצא כי כאבי גב תחתון הם בראש תלונות אורטופדיות באוכלוסיה, ו 8 מתוך 10 אנשים יסבלו מהם במהלך החיים. לי זה נראה שאין אדם שלא יסבול מכאבי גב תחתון, וכשזה קורה, זה ממש מציק! החוליות המותניות של הגב הן הבסיס שלנו, והן נושאות בנטל משקל הגוף שמעליהן,  ומכך השרירים והמפרקים נוטעים להתעייף, להתקווץ, להתפס, להדלק. עיסוי בהחלט יכול לסייע בהקלה על כאבי גב תחתון, אך יחד עם זאת, כדי לשמור על גב בריא יש לבצע פעילות ספורטיבית באופן מתון ומדורג בדגש על חיזוק שרירי אגן, גב ובטן כגון סקווטים, כפיפות בטן ועוד. כמו כן פעילות אירובית מתונה, כגון הליכה,  יעילה בהפחתת כאבי גב.

כאבי גב תחתון

הממלצות למניעה ולהקלה על כאבי גב

1. להמנע מישיבה ממושכת. כן עכשיו קומו ותמתחו 🙂 מומלץ לקום כל חצי שעה לבצע מתיחות לגב ולאגן. 

2. בחירת כיסא נוח עם תמיכה בגב תחתון. יש לשמור על לורדוזיס טבעי –  על ידי תמיכת גב תחתון בכרית או מתקן יעודי.

3. המנעות מפעילות פיסית מאומצת שלא הורגלנו אליה

4. בהזמנת הרמת חפץ כבד יש להפעיל יותר את שרירי רגליים מאשר גב

5. יש לבצע פעילות אירובית מתונה, כגון הליכה ותרגילי כוח המחזקים את שרירי הליבה, גב תחתון, בטן ואגן.

הליכה למניעת כאבי גב

מתי עיסוי רפואי יכול לרפא?

עומס חדש / פעילות ספורטיבית מאומצת

עומס חדש  בשל פעילות פיזית חדשה  יכול לגרום לכאבי שרירים מאוחרים  DOMS delayed onset muscles soreness. אילה הם כאבים, שמופיעים לאחר מאמץ רב, כזה, שלא הורגלנו אליו קודם. בניגוד לדעה הרווחת כי מדובר על הצטרבות של חומצת חלב, המחקרים מראים כי בתום פעילות פיזית מאומצת מופיעים קרעים מיקרוסקופים בסיבי השרירים, שגורמים לדלקת איזורית. הכאכים יכולים להופיע בכל הגוף, ובגב התחתון בפרט. דוגמאות לפעילות כזאת הן אימון  מאומץ בחדר כושר, העברת תכולת הדירה, ביצוע שיפוצים, גינון, רכיבה על אופניים, עזרה לאדם סיעודי, טיפול בתינוק, ניקיונות פסח ועוד. הכאבים שכיחים יותר לאחר פעילות פיזית סטטית (לדוגמא כשצובעים קיר למטה ונשארים בתנוחה של התכופפות) מאשר לאחר פעילות דינמית כגון הליכה. עיסוי יכול להקטין את הכאבים, על ידי  הורדת מתח שרירי והזרמת דם מחומצן לאיזורים כאובים. כדי להִמנע מכאבי DOMS מומלץ למָתֵן את עוצמת הפעילות הפיזיות  שלא הרגלנו אליה. אם בכל זאת אין ברירה, כדאי לעשות לפני הפעילות חימום שרירים (התעמלות קלה) ובתום הפעילות, מתיחות. 

עבודה קשה

לחץ של הדיסק מותני על עצב

ראשית מדובר על מקרה הניתן לאבחנה באמצעות צילום או מיפוי, כגון CT או MRI. הדיסק נשחק עם השנים ועובר שינויים ניווניים, כמו ירידה בגמישות, שיכולים להוביל לפריצה או לבלט. יש אנשים שחוששים שיש להם בלט או פריצה, בשל כאב שחשים, אך טבע של אדם לחשוב בצורה מחמירה יותר מהמציאות. בכל מקרה אם עולה החשד לפריצת דיסק בשל הכאבים חזקים מאוד ויש הקרנה לרגל, יש לפנות לאורטופד לאבחון.   עיסוי יכול לסייע כאשר הכאבים עוברים ממצב אקוטי לכרוני,  בכך שיקטין את הלחץ השרירי המופעל על חוליות ומכך החיכוך עם העצב יקטן.

בלט דיסק

לחץ שריר פירימורמיס על עצב סיאטי

לחץ על עצב הסיאטי sciatic nerve של השריר הפריפורמיס Piriformis muscle היא סיבה אפשרית לכאבי אגן וגב תחתון. התסמונות הזאת נקראת piriformis syndrome. השריר נמצא באיזור האגן, ובמצב מכווץ יכול ללחוץ על העצב הסיאטי. התסמינים האפשריים הם כאבי גב תחתון עם הקרנה לרגל.  עיסוי האיזור יכול לסייע בהקטנת הלחץ של השריר המתוח על העצב והעברתו למצב חופשי יותר. ניתן לעשות גם מתיחות לשרירי האגן. 

piriformis

כאבי גב לא ספציפים

כאבי גב תחתון לא ספציפיים מוגדרים ככאב גב תחתון שלא ניתן לייחס לפתולוגיה ספציפית מוכרת(למשל, זיהום, גידול, אוסטאופורוזיס, שבר בעמוד השדרה המותני, שינויים ניווניים

כאבי גב תחתון לא ספציפיים מסווגים בדרך כלל בשלושה תתי סוגים: כאבי גב תחתון אקוטיים, תת אקוטים וכרוניים.

 הטיפול שאני מבצע הכי יעיל במצב כרוני. לרוב הטיפול היעיל ביותר הוא בשיטת טריגר פוינט בשילוב של עיסוי רקמות עמוק. טריגר פוינט הינה שיטה לניטור נקודות מיובשות מדם, נקודות שניתן לחוש אותם בעת הלחיצה. עיסוי נקודות טריגר יכול להפחית באופן ניכר את כאבי הגב התחתון הלא ספציפים.

סיבות להופעת כאבי גב לא ספציים – תנוחה לא נכונה, בעת ישיבה ממושכת או נהיגה, חוסר פעילות פיזית, עבודה פיזית מאומצת, הרמת משא כבד, השמנת יתר, לחץ נפשי ועוד. 

ביצוע פעילות ספורטיבית מתונה, מתיחות, יוגה, פילטס, התעמלות כל אילה יכולים להקל עת כאבי גב תחתון הלא ספציפיים.

 

 

כאבי גב תחתון